Eerste thuiswedstrijd ook eerste overwinning van het seizoen.

Een rare gedachte overvalt me telkens bij de aftrap van een nieuwe wedstrijd. ‘De eerste vier vijf passen na het eerste fluitsignaal onthullen de intenties van de ploegen en hun onderliggende verhouding’. Vandaag was het maar niks: na vier of vijf passen achteruit bereikte de bal onze keeper Michiels, niet erg natuurlijk, die weet daar heus wel raad mee maar toch. De snelle druk van de tegenstander had een eerste mentale succesje beet. Berg en Dal promoveerde vorig jaar voor de tweede keer op rij en koos wellicht vrank en vrij voor het beproefde recept. Druk vooruit en vanuit de balwinst snel maar verzorgd voetballend de tegenstander uit verband spelen.

Vervolgens werd het zoeken naar de collectieve uitvoering van wat het plan moet geweest zijn. De druk naar de bal toe bleef te gemiddeld kabbelen en dat is geen goed nieuws. Berg en Dal voetbalde daar erg gretig doorheen, werd gevaarlijk en scoorde binnen de vijf minuten weliswaar met een gelukje de openingsgoal. Diegem op zijn best is in staat om de ruimtes dicht te snoeren en de bal te gaan halen, maar dan moet het geheel wel als één man optreden. Er werden enkele knappe combinaties op de mat gelegd en er volgden wat waterkansjes maar evengoed had Berg en Dal een tweede treffer kunnen vinden.

Met de rust in zicht klaarde de hemel op voor de thuisploeg. Berg en Dal kwam stilaan in de rode zone van hun batterij en Sulejmani wist optimaal te profiteren van een misverstandje tussen verdediger en keeper. Hij ontfutselde de bal en keilde hem hoog in de touwen. Van geen kans een goal maken, onze jonge spits kent het geheim. Toen even later Gody door de defensie snelde en de bal panklaar legde voor Deflem was het schip gekeerd. Met wat collateral damage evenwel, want Gody moest hinkend naar de kant.

In de tweede helft wist Diegem de overwinning veilig te stellen, niet met briljant voetbal want nog steeds wat wisselvallig in balverlies, maar wel met enkele individuele uitschieters van hoog niveau. Deflem had al paar vergeefse pogingen ondernomen om de boekjes te halen maar schoot hem rond minuut zestig wel heerlijk in de winkelhaak. Met een 3-1 voorsprong leek de buit binnen maar het was toch nog oppassen voor het ultiem eindoffensief van de bezoekers. Daar maakte Babacan in minuut vijfentachtig een eind aan. Hij kapte zich naar binnen en demonstreerde de perfecte sidespin.

Deze 4-1 oogt erg mooi en zal een opsteker zijn voor Diegem, met kanttekening. We hadden vandaag een foutje van de tegenstander nodig en een paar knappe opportunistische goals. Dat was genoeg tegen promovendus Berg en Dal. Volgende week spelen we opnieuw thuis tegen KVC Lille United, en ditmaal in ons vertrouwde stadion in het park.

WDB

Foto – © Koen Merens

Berg en Dal1

Lauren CoolsOliver Wouters
Yannick Wouters
  • Freddy 09/09/2024 at 18:14

Dikke dikke proficiat mannen! Doe zo verder!Fijn voor de supporters en fijn voor jullie portemonnee!