Met meer dan opgeheven hoofd uit de beker.

Op zaterdagavond trok Diegem Sport naar het superambitieuze Renaissance AEC Mons voor de vijfde ronde in de bekercompetitie. Het ‘oude’ Mons dus, in een nieuwe jas gestoken met wat stamnummergegoochel maar blijkbaar terug financieel strijdvaardig. Ik laat een paar namen vallen: Teddy Chevalier, Dylan De Belder, Alessandro Cordaro… dat illustreert het wel een beetje. Bovendien plannen voor een half nieuw stadion met Pro League capaciteit, winkelcentrum, studentenkoten, etc.

Gelukkig worden wedstrijden afgehaspeld binnen de groene rechthoek en presenteerde het ‘kleine’ Diegem zich onvervaard in de arena. Onze jongens zaten meteen in de wedstrijd, gingen hoog op zoek naar de bal en lieten knappe combinaties zien. De thuisploeg had op een wat rustiger avond gehoopt maar moest dus wel degelijk aan de slag. Ze werden geholpen door een balverlies dat al snel werd afgestraft en de te vermijden vroege voorsprong stond op het bord.

Maar Diegem bleek maar eventjes aangeslagen want ze grepen de wedstrijd opnieuw beet en enkele mogelijkheden stokten bij de laatste voorzet. Een uithaal van Deflem spatte op de paal van een geschrokken keeper Vandermeulen zodat Mons wat gevleid naar de rust trok.

In de tweede helft kreeg Diegem het wat moeilijker en Michiels wat meer werk, maar al bij al bleef het team keurig overeind en stak het opnieuw een tandje bij. Mons wist uit te diepen tot 2-0 maar het kreeg ook een klets om de oren toen Deflem een ingestudeerde corner met het hoofd in doel devieerde. Toen gingen de alarmbellen zowaar af bij de Waalse profs en in de negentigste minuut moesten ze na een corner de bal twee keer van de lijn halen, stel je voor! Hun derde treffer in de vijfennegentigste minuut verbrodde het mooie plaatje een beetje maar Diegem mag vooral fier en gesterkt terugblikken op een super prestatie.

Van Nerom en de staf hebben het huiswerk duidelijk klaar. Verwacht geen uitbundige uitspraken of prognoses maar dat er een leuke kern klaarstaat om onze supporters straks in de competitie te verwennen is zeker. Met op zondag 8 september de eerste thuiswedstrijd, fingers crossed, in ons eigen vernieuwde gemeenteparkstadion. Neen, geen winkelcentrum of studentenkoten, maar wel onze eigen vertrouwde wei, nietwaar?

RAEC Mons3

Diegem